Mei 2017

mooie recensies DOE MAAR: DIT IS ALLES

De afgelopen dagen heeft DOE MAAR: DIT IS ALLES veel mooie recensies gekregen, waaronder onderstaande van Robin Zwaan. Benieuwd geworden? Bekijk hier alvast een fragment. De documentaire draait vanaf volgende week in bioscopen door het hele land. Hieronder vindt u een overzicht van steden en bioscopen met daarbij websites en telefoonnummers. 

Achtentwintig jaar nadat één van Nederlands meest succesvolle bands uit elkaar ging kijken de leden nog één keer terug op de roem, gekte en onderlinge spanningen. In ‘Doe Maar: Dit is alles’ vertellen Martijn Nijboer en Patrick Lodiers het verhaal van de immens populaire pop/reggae-groep Doe Maar. Lange tijd wilden de leden van Doe Maar niets meer weten van de publiciteit, totdat Patrick Lodiers de heren in het kader van de Glad IJs tour over wist te halen voor het maken van een alles verhullende documentaire. De film richt zich vooral op de drie meest prominente leden Ernst Jansz, Henny Vrienten en Jan Hendriks. Samen vertellen zij over de oprichting, groei in populariteit en uiteindelijk totale gekte waar de band mee te maken kreeg. In combinatie met leuke archiefbeelden wordt zo een fraai beeld geschetst van de indrukwekkende ontwikkeling die de band doormaakte. Maar misschien nog wel het meest interessant zijn de open gesprekken over de onderlinge spanningen tussen de muzikanten. Verschillende visies zorgden voor botsingen binnen de groep en achtentwintig jaar na dato is het mooi om te zien hoe de inmiddels op leeftijd geraakte mannen het over deze conflicten hebben. Vooral de bizarre taferelen met de hordes op hol geslagen jonge meisjes zijn een opmerkelijk schouwspel. Het feit dat er in het publiek meisjes die nog niet eens aan de puberteit zijn begonnen in het gedrang komen te staan laat de minstens twee keer zo oude muzikanten ook niet koud. Hierdoor ontstaat er een dilemma wat betreft het omgaan met de enorme populariteit. ‘Doe Maar: Dit is alles’ laat zien dat de leden van één van de Nederlands populairste bands ook maar gewoon mensen zijn. Juist deze menselijke kant maakt het een zeer vermakelijk portret van één van de pioniers binnen de Nederlandse popgeschiedenis.