REGISSEURS

Diverse Regisseurs
Hans Dortmans
Colette Teurlings

Margit Balogh
Leo de Boer
Marjoleine Boonstra
Anne Marie Borsboom
Frans Bromet

Rishi Chamman

Roy Dames
Danniel Danniel
Rob Das
Peter Delpeut
Nova van Dijk
Ozgur Dogan
Mart Dominicus
Peter Dop

Frans van Erkel
Robin van Erven Dorens
Orhan Eskikoy
Jaap van Eyck

Hans Fels

Mags Gavan
Boris Gerrets
Ramon Gieling
Carin Goeijers
Ester Gould

Bregtje van der Haak
Rein Hazewinkel
Sonia Herman Dolz
Dimitri Hettinga
Sophie Hilbrand
Brigit Hillenius
Jet Homoet
Heddy Honigmann
Andre van der Hout
Hans Hylkema

Bernie IJdis

Vuk Janic
Jack Janssen
Fatima Jebli-Ouazzani
Simonka de Jong
David de Jongh

Mani Kaul
Hans Kema
Johan van der Keuken
Niels van Koevorden
Maaik Krijgsman
Kristinn Kristinsson
Sabine König

Ben van Lieshout
Patrick Lodiers
Sabine Lubbe Bakker
Linda Lyklema

Geert Mak
Christel van der Meer
Menna Laura Meijer
Constant Meijers
Ditteke Mensink
Juliano Mer Khamis
Max Moszkowicz

Monique Nolte

Robert Oey
Marcel Ouddeken

Ruud Pelgrum
Hans Pool
Leendert Pot
Marcel Prins

Klaartje Quirijns

Maria Ramos
Dirk Jan Roeleven
Rene Roelofs
Dorna van Rouveroy
Paul Ruven

Frank Scheffer
Michiel Schöpping
Ineke Smits
Mercedes Stalenhoef
Huib Stam
Elbert van Strien

Fiona Tan
Maria Tarantino
Karim Traidia

Joost van der Valk

Martijn van de Griendt

Peter Veer
Martijn Veldhoen
Frank Vellenga
David Verbeek
Bea de Visser
Kees Vlaanderen
Paulo van Vliet
Chris Vos
Saskia Vredeveld
Jacqueline van Vugt

Lysander Wiering
Daan Willekens
Marieke van der Winden
Peter Wingender

Martijn de Zeeuw
Lidija Zelovic

Roy Dames

 

Afbeeldingsresultaat voor roy damesRoy Dames (1953) maakt vanaf 1986 documentaires; eerste als producent en sinds 1993 ook als regisseur. Inmiddels heeft hij samengewerkt met bijna alle Nederlandse publieke omroepen, de commerciële zenders SBS6 en Net 5, maar ook met buitenlandse zenders als BBC, SDR (Duitsland), ORF (Oostenrijk).

Centraal in de documentaires Roy Dames staan sociale en maatschappelijke kwesties, maar vanuit een human -interest benadering. Zijn documentaires slagen erin ons van binnenuit mee te nemen in een wereld die we normaliter niet kennen. Kenmerkend voor zijn stijl is dat hij naast regie meestal zelf de camera doet en vaak lange periodes met de hoofdpersonen op trekt. Zo neemt hij ons in de serie Op de drempel van het leven (2001), mee in het stervensproces van een verstandelijk gehandicapte vrouw. In Meiden van de Keileweg (2002) is een vrijscène tussen klant en prostituee te zien.

Foute Vrienden (2010) is een film over vier criminele vrienden uit Amsterdam. Door de jarenlange opnameperiode – voor Foute Vrienden 16 jaar – ontstond er een vertrouwensband tussen Dames en z’n personages, welke resulteert in vaak unieke scènes uit het milieu.

Zijn film Ik ben Mohammed (2005) werd genomineerd voor beste korte documentaire op het NFF 2005.  

De serie Dossier Loverboy (2008).

Zijn meest recente bioscoopdocumentaire Mocros (2011) waarin dezelfde jongens centraal staan als in de film 'Ik ben Mohammed'.

De sekspolitie (2012).

Dames beschouwt de documentaire Mijn geniale broer Harry (2013) als zijn meest persoonlijke werk: het is een film over de invloed van zijn – in 1974 overleden – broer Harry op Roy’s leven. Uiteindelijk komt de maker tot vragen als ‘wat is de zin van het leven/mijn leven’‘wat komt er na de dood?’ 

Mano Bouzamour - De Belofte (2017)

Film over de schrijver Mano Bouzamour en zijn broer Sol. Het vertelt het verhaal van de jonge Marokkaanse Nederlander Mano Bouzamour die zijn schrijversambitie volgt en veel succes heeft met zijn in 2013 verschenen boek 'De belofte van Pisa'. Het boek is gebaseerd op zijn levensverhaal. Door de inhoud van het boek wordt hij door zijn familie verstoten en het huis uitgegooid. Zijn broer Sol is de enige waar hij nog naar toe kan. Hij vindt dat Mano het met zijn familie weer goed moet maken. Mano lijkt vastberaden: hij volgt zijn eigen gevoel, en dat is 'schrijven'.

 

Fotografie

Vanaf zijn vroegste jeugd is Roy Dames gefascineerd door het medium fotografie. Ook hierbij richt hij zich op de documentaire fotografie. Dames fotografeert met zijn analoge Leica’s en sinds kort ook met een Mamiya (6×7), bij voorkeur in zwart-wit. Zijn foto’s worden met enige regelmaat afgedrukt in dag-en weekbladen.

In het kader van de documentaire serie Terug / Going Back (2007), over illegalen die vrijwillig terugkeren naar hun land van oorsprong, exposeerde Dames in 2009 in de Melkweg Galerie in Amsterdam foto’s van de vier belangrijkste karakters. Ook zijn fotoserie over slachtoffers van loverboys is in de Melkweg Galerie geëxposeerd. Beide exposities reisden door het land.