PROJECT SUMMARY

Production company
Pieter van Huystee Film
Noordermarkt 37-39, 1015 NA Amsterdam, The Netherlands
Phone: +31 20 421 0606
Fax: +31 20 638 6255
info@pvhfilm.nl

Language
Turkish
Genre
Documentary
Running time
3 x 50 min.
Land of origin
The Netherlands

Camera en Regie
Hans Pool
Geluid en Regie
Maaik Krijgsman
Montage
Maaik Krijgsman en Hans Pool
Research
Hans Dortmans en Fadime Demir
Publiciteit
Sara Hohner en Mirjam Nieboer
Eindredacteut IKON
Wessel van der Hammen en Margje de Koning
Producer
Pieter van Huystee

This film is supported by
IKON / Stimuleringsfonds

Festival requests
Simone Merkus / Pieter van Huystee Film
Phone: +31 20 421 0606
simone@pvhfilm.nl

Publicity & World sales

Curien Kroon / Pieter van Huystee Film
Phone: +31 20 421 0606
curien@pvhfilm.nl

DE GENCO'S
 

In Amsterdam zijn ze een begrip: de Genco's. Hun naam prijkt op een van de meest succesvolle Turkse supermarkten in de Indische buurt. Dagelijks staan er drie generaties van het Turkse gezin in de winkel. Filmmakers Hans Pool en Maaik Krijgsman wonnen het vertrouwen van de familieleden. Een jaar lang volgden ze het gezinsleven vol spanningen en perikelen op de voet. Het resultaat is een uniek portret van Turken in Nederland. 

SYNOPSIS

Wie in de jaren zeventig als gastarbeider in Nederland kwam, kreeg het bepaald niet cadeau. Hem of haar wachtte een zwaar, ongezond en onzeker bestaan. Bij elke economische malaise waren de gastarbeiders de eerste slachtoffers, anderen kwamen door het zware werk in de WAO terecht. Veel Turken van de eerste generatie zijn nu, aan het einde van de rit, geestelijk en fysiek gebroken. Dat geldt niet voor de Genco’s.

 
De onrechtvaardige behandeling en het gebrek aan perspectief als ongeschoold arbeider deed Mustafo Genco besluiten het heft in eigen handen te nemen. Hij ontdekte bij Turkse en Marokkaanse immigranten een grote behoefte aan ‘eigen’ etenswaar, zoals halal-vlees, vlees van dieren die ritueel zijn geslacht. Daarom begon hij in 1972 een islamitische slagerij. 'De eerste van Nederland', beweert hijzelf trots. Het bleek een gat in de markt.
 
Drie generaties
Zonder de onvoorwaardelijke steun van de hele familie zou het de Genco’s nooit gelukt zijn. Familieleden van de tweede en inmiddels ook derde generatie werken lange dagen samen in de slagerij, die is uitgegroeid tot een supermarkt. Een succesverhaal, zou je zeggen, maar elk succes kent offers en pijn. De Genco’s vormen hierop geen uitzondering. Mustafa’s zoon Mehmet heeft de erfenis van zijn vader met keihard werken uitgebouwd en rijdt nu in een Porsche. Hij is op het punt aangekomen dat hij de winkel wil overdragen aan zijn sterk vernederlandste zoon Emrah, die anders in elkaar steekt dan hij. Hij heeft veel vrienden en gaat graag uit. Emrah staat op zijn beurt voor de keuze om te trouwen met een meisje uit Turkije. Wie zijn de Genco’s en wat drijft hen? Wat is hun achtergrond, hun geschiedenis? Een portret van drie generaties Turken die hun succes danken aan het behoud van hun eigen cultuur en tradities in combinatie met een gezonde 'Hollandse' koopmansgeest.