Producer
Pieter van Huystee Film

Broadcaster
BNN

With the support of
Dutch Cultural Media Fund,

Running time
54 minutes

Genre
Documentary

Country of origin
Netherlands

Director
Daan Willekens

Camera & Sound
Florian Koch & Daan Willekens

Editor
Annelotte Medema

Sound design
Jeroen Goeijers

Postproduction
Amator

Color correction
Michiel Rummens

Data Handler

The Fixer- Watse Eisma

Line producers
Lotte Gerding, Zoë de Wilde

Line producer BNN-VARA
Sander van den Eeden

Commissioning editor BNN-VARA
Sjoerd van den Broek

Release date
18 March 2017

Publicity
Lysander Wiering - Pieter van Huystee Film
T: 0031 (0)20 421 0606
E: info@pvhfilm.nl

The Gamechangers

Het is een jongensdroom die werkelijkheid wordt. Bob Vlemmix (1987) bedenkt een revolutionaire gamehandschoen, die de traditionele controller of muis overbodig moet maken. Na hun studententijd in Eindhoven werkt Bob samen met een viertal vrienden het idee voor de gamehandschoen verder uit. In februari 2015 pitchen ze het idee op de Eindhovense Startup Bootcamp (Hightech XL) voor binnen- en buitenlandse investeerders. Na de pitch is er direct interesse vanuit China en de eerste 600.000 euro is binnen. Manus VR is een feit. De Eindhovense startup-boys zijn ervan overtuigd dat ze met hun revolutionaire handschoen de gamewereld op zijn kop gaan zetten. Filmmaker Daan Willekens brengt in zijn documentaire in beeld dat de weg naar succes lang en hard is, maar toont ook de vriendschappen en vetes binnen het bedrijf. Lukt het ze om de wereld van het gamen te veranderen?


De bedenker van de handschoen, Bob, wil de wereld veranderen met zijn idee en rijk en succesvol zijn. Bob heeft alle trekjes van het ‘Founder’s Syndrome’; gedreven, ondernemend, maar ook roekeloos en ongeleid en heeft een uitgesproken mening. Bovendien heeft hij een opvliegend karakter, wat al tot vele ontploffingen heeft geleid op het kantoor in Strijp-S. Toch verandert Bob steeds meer in een teamplayer. De jongens van het startup bedrijf staan onder grote druk en werken dag in dag uit keihard om het product te perfectioneren. De communicatie met de Chinese investeerders blijkt lastiger dan gehoopt, maar dan springen Brabantse investeerders bij en kopen de Chinezen uit. Zijn de jongens klaar om de concurrentie aan te gaan met de grote innoverende merken in de tech-world? En kunnen de vriendschappen binnen het bedrijf blijven bestaan?